Donderdag 12 maart

12 maart 2020 - Golokwati, Ghana

Vanochtend wakker geworden, na onze eerste nacht in ons nieuwe huisje. Ik ben om 09:00 opgestaan want om 10:00 kwam de taxi ons ophalen, om les te gaan geven op school. Deze les ging over tandenpoetsen. We hebben het gehad over hoe vaak je op een dag je tanden moet poetsen, wat er gebeurd als je niet poetst, waar de meeste plak op je tanden komt en wat te doen als je gaatjes hebt. We hebben deze les gegeven aan de kinderen van groep 5. We hebben de klas in groepjes verdeeld, en ze een aantal vragen gesteld waar ze in de groep over mochten praten, en uit eindelijk tot een antwoord moesten komen. We hebben 3 kinderen uit de klas gekozen die een paars pilletje mochten innemen. De kinderen vonden dit best wel spannend. Door te kauwen op dit pilletje zie je op welke plaatsen je beter moet poetsen. Ze vonden het heel grappig om te zien, maar zagen ook dat het op sommige plaatsen heel paars was en daar schrokken ze wel van.
In Nederland heb ik heel erg mijn best gedaan om tandenborstels in te zamelen, en die kon ik vandaag eindelijk uitdelen. De kinderen vonden het fantastisch dat ze allemaal hun eigen tandenborstel kregen, we hebben voor gedaan hoe je goed je tanden poetst en ook hoelang je moet poetsen. Na de les mochten de kinderen vragen aan ons stellen, bijvoorbeeld over Nederland. Vandaag waren de vragen alleen iets anders dan normaal, de vragen gingen alleen maar over het Corona virus! Gelukkig stond ik met twee verpleegkundige in de klas, die er meer over konden vertellen dan ik. De kinderen waren vooral heel bang dat het hier ook in Ghana komt en dat er veel mensen aan dood zullen gaan. Zelf hebben we gehoord dat het tot nu toe alleen in Nigeria zit en dat er in Ghana nog geen gevallen bekend zijn. We hebben de kinderen daarom ook proberen gerust te stellen, en ook duidelijk uitgelegd dat goede hygiëne belangrijk is.
Toen we klaar waren, zijn we weer terug naar huis gegaan en hebben we wat gegeten. We zijn daarna weer in de taxi gestapt om naar Hohoe te rijden. We zijn daar een markt op gegaan. Ik wil heel graag een Ghanees jurkje laten maken, dus ik heb stof gekocht. Voor 2 verschillende stoffen, waar ik 2 outfits van ga laten maken, heb ik iets meer dan 10 euro betaald. We hebben nog wat eten gekocht en zijn daarna weer naar huis gegaan.
Vanavond gaan we jolof rijst eten, dit is iets wat ik heel erg lekker vind. Het is rijst die je kookt in tomaten saus met allemaal kruiden, als je uiteindelijk het water afgiet blijft er rood/oranje rijst over.

Het is vandaag weer donderdag dus dat betekend onze vaste spelletjes avond met een drankje en wat lekkers! Morgen gaan we naar nog een school, om daar les te geven. Want deze school had vandaag geen tijd. We gaan daar dezelfde les geven als die we vandaag gegeven hebben, maar dan in 4 klassen.

En nog een leuk stofje😍Leuk stofjePoetsen, poetsen

1. Oma Nel:
    12 maart 2020
    Hallo daar lieve Laura, weer een pracht verhaal en wat een mooi werk doen jullie daar!
    De stof voor je jurkjes vind ik heel bijzonder en ook mooi als aandenken! Al wat gewend aan de nieuwe woning? Ja hier heerst en gaat alles over Corona, heel veel evenementen en sporten gaan voorlopig niet door! Scholen zijn nog niet gesloten maar er is wel sprake van, we wachten maar af. Ik ben zo blij dat je het daar zo naar je zin hebt, geniet er van! Bedankt voor je lieve blog en welterusten voor straks! Groetjes!!!