Een goed gesprek

10 maart 2020 - Hohoe, Ghana

Vandaag heb ik een heel erg goed gesprek gehad met Amen. We hebben gesproken over de oudere jongen in de klas. Ik wilde graag wat meer over hem en zijn situatie te weten komen. De jongen is 18 jaar oud en is pas op school gekomen toen hij 16/17 jaar was. Zijn ouders hebben geen geld om hem naar school te laten gaan, en hielden hem daarom thuis. Een ‘ witte’ man heeft hem geadopteerd en betaald nu zijn schoolgeld. Dankzij hem kan hij nu naar school. Ik vroeg aan Amen hoe de jongen dan al die tijd gecommuniceerd heeft met zijn ouders. Ze vertelde me dat ze een soort van hun eigen taal hadden, en dat hij op die manier iets duidelijk kon maken. Hij heeft dus tot zijn 16e nooit op school  gezeten, dus ook nooit gebarentaal geleerd. Hij zit dus nu op zijn 18e in een denk ik met Nederland te vergelijken groep 3. De rest van de kinderen in de klas zijn dus meer dan 10 jaar jonger dan hem. Ik vroeg aan Amen wat zei er van vond dat hij hier in de klas zat. Ze vindt dat hij lui is en dat hij niks doet tijdens de les, maar dat ze het wel sneu voor hem vindt, dat hij niet bij zijn leeftijdsgenoten in de klas zit.
Ik heb haar proberen uit te leggen hoe ik over de situatie denk. Ik heb verteld dat ik denk dat hij lui is omdat dit voor hem geen uitdaging is. Hij zit met kleine kinderen in een klas  en leert dingen zoals tellen. Voor de kleintjes is dit natuurlijk helemaal geweldig en allemaal nieuw, dus zij  zijn wel gemotiveerd en geïnteresseerd om iets te leren. Ook het buitenspelen/ pauze is voor hem niet meer leuk, zijn vrienden hebben later pauze en ook niet meer zo lang als hij. Uiteindelijk begon Amen mij te begrijpen en zag ze ook in dat het beter voor hem is als hij meer uitdaging krijgt. Ze wil hem daarom misschien ook naar een andere klas sturen ( ik denk dat dit dan na de zomer vakantie word) Ze wil hem dan een klas over laten slaan zodat hij niet meer bij de hele kleine kinderen zit en meer uitdaging krijgt tijdens de lessen. Ze denkt zelf ook dat dit beter voor hem is, want hoe het nu gaat is het niet leuk voor hem en ook niet voor haar om aan hem les te geven. Ik ga zelf proberen of ik hem nog een paar keer apart kan nemen en hem wat dingen kan leren die hij wel leuk vind.

Ik vond het best heftig om dit verhaal te horen. Hij is bijna even oud als ik en zit nog in groep 3. Als hij klaar is met school is hij daardoor ook al een stuk ouder. Ik hoop dat hij zijn best gaat doen en het meer naar zijn zin gaat hebben op school.

1. Wilga & Joost:
    10 maart 2020
    Hoi Laura, wat super dat je dit gesprek bent aangegaan. Deze jongen zal zeker niet de enige zijn...
  2. Bianca:
    10 maart 2020
    Wat goed van jou, 👍🏻 ik hoop dat de juf hier ook daadwerkelijk iets mee gaat doen. Hopelijk kan jij hem komende weken nog gemotiveerd krijgen, en laten leren uit de boeken van waaruit jij hebt mogen leren.
    Groetjes en een dikke zoen 😘
  3. Oma Nel:
    10 maart 2020
    Laura wat knap van jouw hoe jij dit hebt uitgelegd! Het is haast niet voor te stellen dat zoiets kan gebeuren. Wel mooi dat jij hem wil begeleiden en ik hoop ook voor jouw dat dit gaat lukken dat zou fantastisch zijn voor hem maar ook voor jouw om te doen!
    Dikke knuffel!!!