Stage, dag 1/2

11 februari 2020 - Golokwati, Ghana

Stage dag 1

Maandag 10 februari.
Vandaag begon dan eindelijk mijn stage op de dovenschool iets waar ik heel veel zin in had. Ik moest wel alleen met de taxi, iets wat ik in het begin wel heel spannend vond maar het viel heel erg mee. De taxi vertrekt pas als hij vol zit. Dus ik zat met twee vrouwen en drie kinderen!! In de taxi.

Toen ik aankwam heeft de directeur me naar mijn klas gebracht. Daar waren meteen al hele enthousiaste kinderen die probeerde met mij te communiceren. Doordat de juf dingen opschreef en ik daarop antwoordde, kon ze het vertalen aan de kinderen. Ik heb meegekeken met de lessen, gespeeld met de kinderen en natuurlijk het belangrijkste, een begin gemaakt met het leren van gebarentaal. Dit is iets wat ik heel graag wil leren!
Bright helpt me hierbij, via een app op mijn telefoon kan ik thuis oefenen. Bright is zelf ook doof dus dat maakt het soms wel lastig als ik iets niet snap. En soms moet ik een woord ook nog eerst voor mezelf vertalen.
Ik heb het alfabet geleerd en cijfers, daar moest ik dan thuis mee aan de slag. Ook voor mijn naam hebben ze een teken verzonnen. Ik vond de eerste dag meteen al super leuk en had meteen het gevoel dat ik op mijn plek was.

Stage dag 2

Dinsdag moest ik weer vroeg op want om 7 uur moet ik in de taxi zitten. Natuurlijk had ik heel de avond goed geoefend op het alfabet en de cijfers dus vol trots kon ik dit vandaag laten zien aan Bright. Hij was heel erg trots op mij dat ik dit al zo snel onder de knie had. De kinderen uit mijn klas kregen vandaag ook les in gebarentaal, dus ik kon mee doen met ze. Daarna heeft Bright me verder geholpen en zijn we de gebaren voor kleuren, familie en handige woorden gaan oefenen. Dit moet ik vanavond nog even oefenen zodat we morgen weer verder kunnen met oefenen. Ik ben super blij dat ik deze keuze heb gemaakt, voor de meeste mensen misschien niet een voor de hand liggende keuze, maar ik hou van een uitdaging en nieuwe dingen leren. Ik hoop dat ik de gebaren snel onder de knie heb zodat ik echt kleine gesprekjes kan voeren met de kinderen. Morgen nog een dag en dan is het al weer weekend de tijd vliegt voorbij!

Helaas was het water maar van korte duur, er was maar een heel klein beetje waardoor we nog steeds niet konden douche. Gelukkig mochten we een keer in een ander huis gebruik maken vd douche. Want een week niet douchen met 35 / 39 graden! We wachten geduldig af tot het water weer komt 😅

1. Wilga & Joost:
    11 februari 2020
    Wat een interessante leerzame ervaringen. Leer je gebarentaal in het Engels of is dat overal hetzelfde?
  2. Oma Nel:
    11 februari 2020
    Geweldig Laura ,wat een prachtig verhaal!
    Fijn dat je het als jouw plek ziet en wat leuk dat de kinderen ook blij zijn.
    Vind het zo leuk dat wij hier ook mee genieten.
    Dikke knuffel en veel plezier daar!
  3. Laura:
    12 februari 2020
    Nee het is niet overal het zelfde hier is het Amerikaanse gebarentaal
  4. Coen - Astrid -Teun:
    12 februari 2020
    Super leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Nu al weer weekend!!!! Dat zijn fijne werk-weken!!!! Hebben die meiden die in het ziekenhuis stage lopen ook al weer weekend of ben je alleen thuis? De komende dagen maar goed oefenen op je gebarentaal. Groetjes van ons
  5. Diana:
    13 februari 2020
    Wat leuk om te lezen dat je de goede keuze hebt gemaakt! Wel afzien zo zonder water met die temperaturen zeg!!