Vrijdag 6 maart; Onafhankelijkheidsdag

6 maart 2020 - Golokwati, Ghana

Vandaag is het in Ghana Onafhankelijkheidsdag,  dus groot feest. We zijn uitgenodigd om om 9 uur te komen kijken naar de ceremonie. Het begon alleen niet om 9 uur, maar om 10 uur kwam er eens beweging in. We mochten  helemaal op de voorste rij zitten bij de belangrijke mensen, dit omdat we blank zijn.
Er waren allerlei scholen uit de omgeving gekomen, ook waren en heel veel trotse ouders die hun kinderen kwamen aanmoedigen.
Mensen gingen een speech houden en de pastoor kwam om met iedereen een gebed te doen. Toen dat klaar was gingen alle scholen achter elkaar aan marcheren. Als ze voor de belangrijke mensen kwamen deden ze allemaal een andere groet, dit was heel speciaal om te zien. Je zag ook echt dat de kinderen er lang voor geoefend hadden. Als de kinderen voorbij liepen gingen de ouders achter ons helemaal los. Ze gingen schreeuwen en klappen alles om hun kind aan te moedigen. Het was best wel warm en zwaar zeker voor de jongens in opleiding, die al een tijdje in het midden stonden en niet mochten bewegen tot ze een bevel kregen. Ze hadden lange kleren aan en zware schoenen, ook moesten ze een geweer vast houden. Voor een van hen werd het dan ook helaas te veel, hij viel neer op de grond en is in de ambulance afgevoerd. Hoe het met hem is afgelopen weten we niet. De ceremonie duurde uiteindelijk tot half 2, dus je snapt dat het best zwaar was voor de jongens en meiden.
Toen het klaar was zijn we terug gegaan naar huis en hebben we geluncht. We zijn daarna allemaal nog even gaan douche in het andere huis, want dit was ondertussen al weer een tijdje gelden. Vanavond gaan we weer naar de Duitse boer, want hij geeft weer een feestje en we zijn weer uitgenodigd. De vorige keer was het heel gezellig dus ik ben benieuwd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Oma Nel:
    6 maart 2020
    Hallo Laura, dat was weer een hele drukke zware dag als ik je verhaal zo lees. Wel heel bijzonder dat je dit allemaal mee kunt maken. Je komt steeds meer te weten over hun cultuur en leefwijze, fantastisch hoor! Waarschijnlijk ben je nu aan het feesten wat ook heel leuk is zo tussendoor! Ik zeg alvast welterusten ( waarschijnlijk ga je nog niet slapen) geniet van het feest! Lieve groetjes.
  2. Belinda:
    7 maart 2020
    lieve Laura,
    Wat ben je toch aan het genieten, heerlijk om al je verhalen te lezen.
    En zo meer over het cultuur te komen weten,.
    zoals met je verjaardag. Hoe blij je iemand kan maken, dat JIJ de jarige voor alle leerlingen iets groots meeneemt. Het zijn de kleine dingen die ze waarderen, wat voor ons zo normaal is om zelf te kopen.
    En dan die selfie foto's /filmpjes geweldig al die blije gezichten.
    groetjes van ons alle.x